Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
REGULAMIN REKRUTACJI I UCZESTNICTWA W PROJEKCIE SYSTEMOWYM pn. ”ABC nauki - Indywidualizacja procesu nauczania w klasach I — III”
§ 1
Przedmiot Regulaminu
- Regulamin określa zasady rekrutacji i uczestnictwa w projekcie systemowym pn. „ABC nauki - Indywidualizacja procesu nauczania w klasach I — III” , realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 9.1 „Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty”, Poddziałanie 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych”, współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, zwanym dalej „projektem systemowym”
- Beneficjentem jest Gmina Miejska Ciechanów.
- Projekt systemowy realizowany jest w okresie od dnia 22.10.2012r. do dnia 30.06.2013 r.
- Biuro Projektu znajduje się w Zakładzie Obsługi Szkół i Przedszkoli w Ciechanowie,
ul. Jesionowa 27. - Nadzór nad realizacją projektu, monitorowanie systematyczności i efektywności jego realizacji, kontakt z koordynatorami projektu w szkołach, należy do koordynatora projektu.
6. Projekt skierowany do 5 szkół podstawowych w Ciechanowie oraz uczniów i uczennic klas I — III tych szkół, tj.:
- w Szkole Podstawowej Nr 3 w Ciechanowie, ul. Powstańców Wielkopolskich 1
w Szkole Podstawowej Nr 4 w Ciechanowie, ul. Płońska 143
w Szkole Podstawowej Nr 5 w Ciechanowie, ul. Broniewskiego 1
w Szkole Podstawowej Nr 6 w Ciechanowie, ul. Wiklinowa 4
- w Szkole Podstawowej Nr 7 w Ciechanowie, ul. Czarnieckiego 40
7.Celem głównym projektu jest wzrost efektywności systemu kształcenia wśród uczniów klas I-III w 5 samorządowych szkołach podstawowych miasta Ciechanowa.
8. Cele szczegółowe projektu to:
- podniesienie potencjału edukacyjnego uczniów wykazujących deficyty w zakresie czytania i pisania, mowy oraz zdobywania umiejętności matematycznych;
- wzmocnienie wsparcia profilaktycznego dla dzieci z wadami postawy;
- podniesienie jakości wsparcia terapeutycznego i pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej dzieciom o szczególnych potrzebach edukacyjnych
w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Ciechanów;
- poszerzenie wiedzy i umiejętności przez uzdolnionych uczniów klas I-III w obszarze ich zainteresowań;
- wzmocnienie potencjału dydaktycznego szkół podstawowych biorących udział w projekcie.
§ 2
Zakres projektu
1. W ramach Projektu realizowane są następujące formy wsparcia w okresie od 22.10.2012r. do 30.06.2013r.:
a) zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu,
b) zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych,
c) zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami mowy,
d) zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej,
e) gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy,
f) zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych matematyczno – przyrodniczo, w zakresie języka angielskiego, muzyki.
g) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia humanistyczne.
2. Zajęcia będą prowadzone zgodnie z harmonogramem zajęć opracowanym przez dyrektora szkoły oraz koordynatora szkolnego w porozumieniu z nauczycielami oraz koordynatorem projektu. Zatwierdzony przez dyrektora szkoły harmonogram zostanie przekazany do Biura Projektu.
6. Zajęcia prowadzone będą przez nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje.
7. Zajęcia będą odbywały się na terenie szkoły lub w miejscu uzgodnionym przez nauczyciela z dyrektorem szkoły.
8. Minimalna liczba godzin zajęć w roku szkolnym dla każdej grupy uczestników i uczestniczek wynosi 30.
9. Liczba uczestników i uczestniczek na poszczególnych typach zajęć jest zgodna z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
10. Uczestnikiem projektu mogą być uczniowie lub uczennice klas I-III, uczęszczający/-e do jednej ze szkół podstawowych wymienionych w § 1 ust. 6, którzy mają zdiagnozowane indywidualne potrzeby i/lub problemy stanowiące istotną barierę w dalszym rozwoju albo wymagają indywidualnego podejścia ze względu na stwierdzone uzdolnienia.
11. Warunkiem uczestnictwa w projekcie jest:
a) udział w procesie rekrutacji, o której mowa w § 3 regulaminu;
b) akceptacja udziału w projekcie złożona przez rodzica/opiekuna prawnego ucznia/uczennicy poprzez wypełnienie „Deklaracji uczestnictwa w projekcie” stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu;
c) zakwalifikowanie ucznia do konkretnych zajęć.
12. Uczeń bądź uczennica może skorzystać z jednej z oferowanych form wsparcia.
13. W ramach projektu nie zapewnia się dowozu zarówno na jak i z zajęć. Ponadto w projekcie nie przewidziano wyżywienia uczestników i uczestniczek.
14. Udział w projekcie jest bezpłatny.
§ 3
Zasady rekrutacji w projekcie
1. Rekrutacja na zajęcia, o których mowa w § 2 ust. 1 odbywać się będzie w wrześniu 2012r., zgodnie z harmonogramem realizacji projektu.
- Rekrutacja odbywać się będzie zgodnie z polityką równych szans, w tym zasadą równości płci; ponadto w projekcie zapewniony jest równy dostęp uczniów niepełnosprawnych.
- W każdej szkole powołana zostanie Komisja Rekrutacyjna, której skład ustali dyrektor szkoły. W skład Komisji Rekrutacyjnej wchodzą min. 3 osoby, w tym dyrektor jako przewodniczący, koordynator szkolny i nauczyciel specjalista.
- W przypadku zakwalifikowania większej liczby uczniów, aniżeli liczba miejsc w projekcie, uczniowie zostaną wpisani na listę rezerwową.
- Decyzję o zakwalifikowaniu ucznia do udziału w projekcie oraz w poszczególnych zajęciach podejmuje - powołana przez Dyrektora Szkoły - Komisja Rekrutacyjna, która sporządza listę dzieci zakwalifikowanych do uczestnictwa w projekcie.
6. Komisja powołana zostaje na czas przeprowadzenia procesu rekrutacji i wyłonienia uczestników i uczestniczek projektu.
- Proces rekrutacji zostaje zakończony sporządzeniem protokołu z przebiegu rekrutacji oraz podaniem do wiadomości uczniów i uczennic list osób zakwalifikowanych do uczestnictwa w poszczególnych typach zajęć, a także list rezerwowych.
- O możliwości uczestnictwa ucznia w projekcie, rodzic bądź opiekun prawny zostanie powiadomiony przez wychowawcę na spotkaniu lub (w przypadku nieobecności rodzica na spotkaniu) telefonicznie, bądź pisemnie przez dyrektora szkoły lub szkolnego koordynatora projektu.
- Udział ucznia/uczennicy w projekcie rozpoczyna się od momentu podpisania przez rodzica/opiekuna prawnego Deklaracji udziału w zajęciach realizowanych w ramach projektu systemowego . „ABC nauki - Indywidualizacja procesu nauczania w klasach
I — III” (załącznik nr 1 do Regulaminu).
- Deklaracja powinna być podpisana najpóźniej w dniu poprzedzającym rozpoczęcie zajęć.
- Niepodpisanie deklaracji może być powodem odmowy dopuszczenia ucznia/uczennicy
do uczestniczenia w projekcie.
§ 4
Prawa i obowiązki uczestników/uczestniczek projektu
- Każdy uczestnik ma prawo do bezpłatnego udziału w projekcie.
- Z dniem zakwalifikowania się ucznia/uczennicy do udziału w projekcie, rodzic/opiekun prawny uczestnika Projektu zobowiązuje się do:
a) zadbania o systematyczne uczestnictwo dziecka w organizowanych - w ramach projektu - zajęciach zgodnie z podanym harmonogramem;
b) przestrzegania zapisów Regulaminu rekrutacji i uczestnictwa w projekcie;
c) wypełnienia dokumentów niezbędnych do realizacji projektu;
d) pisemnego informowania (w trybie natychmiastowym) nauczyciela, dyrektora szkoły lub koordynatora lokalnego o wszelkich zdarzeniach uniemożliwiających udział dziecka w zajęciach.
3. Od dnia zakwalifikowania się ucznia do udziału w projekcie, rodzic/opiekun prawny uczestnika Projektu ma prawo do:
a) wglądu i modyfikacji podanych danych osobowych udostępnionych na potrzeby projektu;
b) informacji o postępach ucznia,
c) konsultacji z nauczycielami prowadzącymi zajęcia dodatkowe.
4. Udzielania wsparcia w ramach projektu zaprzestaje się w przypadku:
a) przerwania przez uczestnika/uczestniczkę nauki w szkole;
b) naruszenia podczas zajęć prowadzonych w ramach projektu zasad współżycia społecznego i norm etycznych obowiązujących w szkole;
c) rezygnacji ze wsparcia/uczestnictwa z innych, usprawiedliwionych przyczyn.
5. Rezygnacja z udziału w projekcie dopuszczalna jest w przypadkach uzasadnionych zdarzeniem losowym lub chorobą i wymaga usprawiedliwienia (przez rodzica lub opiekuna prawnego) w formie pisemnego oświadczenia o przyczynie rezygnacji, złożonego w terminie do 7 dni od momentu zaistnienia wskazanych przyczyn.
6. Decyzję o skreśleniu uczestnika z listy zajęć podejmuje przewodniczący Komisji Rekrutacyjnej. O swojej decyzji obowiązkowo powiadamia koordynatora projektu w Mieście.
§ 5
Realizacja zajęć przez nauczyciela
1. Do zadań nauczyciela realizującego zajęcia w ramach projektu należy:
a) realizacja zajęć zgodna z indywidualnymi potrzebami uczestników i uczestniczek projektu,
b) prowadzenie dziennika zajęć i list obecności,
c) obserwacja uczniów i uczennic w zakresie postępów osiąganych w nauce, a także postaw i motywacji do nauki,
d) sporządzanie sprawozdań miesięcznych dotyczących ilości zrealizowanych godzin zajęć i liczby dzieci uczestniczących w zajęciach,
e) przeprowadzanie okresowej weryfikacji postępów w nauce (w połowie i na zakończenie roku szkolnego),
f) współpraca z koordynatorem szkolnym,
g) informowanie rodzica/opiekuna prawnego o postępach uczestniczącego w projekcie dziecka.
- Rozliczenie zrealizowanych zajęć prowadzone jest w oparciu o sporządzoną dokumentację, na którą składają się listy obecności uczniów i dziennik zajęć.
- Nadzór nad prawidłowym prowadzeniem dokumentacji uczestnictwa ucznia/uczennicy w projekcie, a także nadzór merytoryczny sprawuje dyrektor szkoły.
- Dyrektor szkoły, która bierze udział w projekcie ponosi odpowiedzialność za sprawną organizację i zgodny z harmonogramem przebieg zajęć przyjętych do realizacji w ramach indywidualizacji procesu nauczania uczniów klas I-III.
§ 6
Postanowienia końcowe
- Regulamin wchodzi w życie od dnia 1 września 2012 r. i obowiązuje do czasu zakończenia realizacji projektu, tj. do 30 czerwca 2013 r.
- Kwestie nie uregulowane w niniejszym Regulaminie rozstrzygane są przez Beneficjenta projektu w porozumieniu z przedstawicielem Instytucji Pośredniczącej.
- Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu wymagają formy pisemnej.
- Aktualna treść niniejszego Regulaminu jest dostępna w Biurze Projektu, na stronach internetowych szkół wymienionych w § 1 ust. 6 Regulaminu.